عطرها
درباره وبلاگ

هر کسی یه دل مشغولی تو زندگیش داره و نیاز به یه گوشه دنج واسه رسیدن به آرامش ، فکر کردن به رویاهایی که داره و...
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دل نوشته ها و آدرس ashkemahtaab.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 91
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1



دل نوشته ها

 

عطرها

عطرها موادي هستند که انسان ها براي اینکه خوش بو باشند و در نزد دیگران مقبول ، از آنها استفاده می کنند. عطرهایی که از مواد طبیعی بدست می آیند، مانند مشک آهوي ختن ، اندکند. اغلب این مواد ، از مواد شیمیایی و بصورت سنتزي تولید می شوند. با ساختار عطرها آشنا می شویم.

مواد سازنده عطر
هر نوع عطر دست کم از سه جزء تشکیل یافته است که فراریت و وزن مولکولی آنها تا حدي باهم تفاوت دارند.
جزء اول
جزء اول که تاپ نوت نامیده می شود، فرارترین ماده و مشخصترین بو را در دارا بوده و در تولید عطر کاربرد دارد .
جزء دوم
جز دوم که میدل نوت نامیده می شود، کمتر فرار است و عموما عصاره یک گل (بنفشه ، یاس و غیره) است.
جزء سوم
آخرین جزء یا اندنوت ، کمترین فراریت را دارد و معمولا یک رزین یا پلیمر مومی است.

سیوتون ، اصلی ترین سازنده عطر
بیشتر عطرها اجزاي بسیاري دارند و از لحاظ شیمیایی غالبا مخلوطهاي کمپلکس هستند. با پیشرفت تجزیه مواد عطر طبیعی ، مصرف ترکیبات آلی سنتزي خالص که بوي آنها همانند بوي عطر خاصی می باشد، بسیار معمول شده است. نمونه آن سیوتون ، یک کتون حلقوي است که از سیویت بدست می آید. سیویت ، ماده اي است که از غده هاي گربه سیویت ترشح می شود . گربه سیویت ، حیوانی شبیه به گربه است که در اتیوپی و افریقاي مرکزي یافت می شود . سیوتون در عطر سازي ارزش بسیار دارد. امروزه سیوتون بصورت سنتزي موجود است. براي سنتز سیوتون ، نخست ١۶ ، دي کربوکسیلیک اسید تهیه می کنند و سپس آنرا بصورت حلقه در م یآورند. ، ٨ ، هگزادکان  ١۴ (کاتالیزور بسته شدن این حلقه است Th+ یون توریم)
سیویت ، مانند مشک ، مجموعه اي از مواد جاذب جنسی است. این مواد جاذب جنسی در عطرهاي موثر با زیرکی بوسیله بوهاي گل و گیاهی پوشانده می شوند. جاذبه اولیه از بوي خوش حاصل می شود. اما اثر اساسی ناشی از سیویتون یا مشک است.


 

سایر ترکیبات عطر
ترکیبات دیگري که در عطرها بکار می روند، شامل الکلها و استرهایی با وزن مولکولی زیادند. یک نمونه ، ژرانیول (با نقطه جوش ٢٣٠ درجه سانتی گراد) یک جزء اصلی از روغن ژرانیوم (شمعدانی معطر) ترکیه اي است . استرهاي این الکل ، براي ساختن ماده معطر سنتزي که بوي رز دارد، در عطرسازي بکار می رود. مثلا استري که از واکنش میان ژرانیول و اسید فرمیک تشکیل می شود، بوي رز دارد .
عطرها نوعا ٪ ١٠ تا ٪ ٢۵ اسانس عطر و ٪ ٧۵ تا ٪ ٨٠ الکل و یک ثابت کننده براي نگه داشتن روغن هاي اسانسی دارد. عطرها به بیشتر مواد آرایشی افزوده می شوند تا محصول بدست آمده بوي مطلوب داشته باشند؛ این مواد بوهاي طبیعی و دیگر اجزایی مانند مواد جاذب جنسی را می پوشانند. آنها بعلت داشتن الکل ، خاصیت ضدعفونی و باکتري کشی ملایمی دارند.


مواد دافع بو
حدود ٢ میلیون غده عرق بر سطح بدن دست اندرکار تنظیم دماي بدن هستند. این غده ها با ترشح آب که تبخیر آن اثر خنک کنندگی دارد، دماي بدن را تنظیم می کنند. از این تبخیر ، اجزاي جامدي به جاي می ماند که عمدتا سدیم کلرید و مقادیر کمتري پروتیین و دیگر مواد مرکب آلی است. بوي بدن بیشتر از آمینها و مواد حاصل از هیدرولیز روغنهاي چرب (اسیدهاي چرب ، آکرولیین و غیره) است که از بدن و از رشد باکتریایی در باقیمانده حاصل از غده هاي عرق گسیل می یابند .براي آنکه بدن انسان وظایف خود را به خوبی انجام دهد، عمل تعریق هم امري عادي و هم ضروري است. خود عرق کاملا بی بو است، اما محصولات تجزیه باکتریایی چنین نیستند.
انواع مواد دافع بو
مواد دافع بو از سه نوع عمده هستند :
*یک نوع آنها ، بطور مستقیم تعرق را می خشکاند یا بعنوان مواد منقبض کننده عمل می کنند .
*نوع دیگر آنها که بو دارند و بوي عرق را می پوشانند .
*نوع سوم آنها که ترکیبات بودار را با واکنش شیمیایی برطرف می کنند. از جمله موادي که بعنوان ، ( AlCl ٣ . ۶ H ٢ O ) قابض عمل می کنند، آلومینیم سولفات آبپوشیده ، کلرید آلومینیم آبپوشیده آلومینیم کلروهیدرات ( در واقع آلومینیم هیدروکسی کلرید ) و الکلها هستند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: